Gewijzigd: 26-06-2017
Het
kerkbestuur is als
volgt samengesteld: - Pastoor R. Graat (voorzitter)
- Huub Senden
(secretaris)
- Jan Rosing (penningmeester) - Irene Gubbels-Huntjens
- Rene Gubbels - Ilona van Dorp-Jahae - Marjo Ritzen-Rosing Het
kerkbestuur bestaat naast de pastoor uit minimaal zes leden. Volgens
kerkelijk recht is de pastoor de voorzitter. Naast de pastoor is er een
vice-voorzitter, secretaris, penningmeester, notulist en 2
leden
voor het beheer van gebouwen, kerkhof en justitiële zaken.
De
pastoor met het kerkbestuur dragen de
eindverantwoordelijkheid
voor het geheel van de pastoraal in de parochie zoals omschreven in
“Het Reglement voor het bestuur van een parochie van de
Rooms-katholieke Kerk in Nederland”.
Het
kerkbestuur is
uiteindelijk
de eerst aan te spreken instantie voor het bisdom.
Het
kerkbestuur
schept de
voorwaarden en de middelen die nodig zijn om de pastoraal in de
parochie te doen functioneren.
Zij zorgt
voor:
a)
Roerende en onroerende
zaken.
b)
Het
verwerven en
ontvangen van geldelijke bijdragen.
c)
Vaststellen en doen van
uitgaven.
d)
Verlenen van financiële
medewerking, behorende tot de
zielzorg.
e)
Nakomen van
verplichtingen.
f)
Toelaten van
financiële activiteiten ten behoeve van d)en e).
g)
Verrichten van
rechtshandelingen.
Het
kerkbestuur heeft voorts als taak samen met de pastoraatsgroep, andere
priesters, diakens, pastoraal werkers te adviseren over pastoraal
beleid.
De
pastoor heeft de plicht ervoor te zorgen, dat het kerkbestuur deze taak
naar behoren kan uitvoeren. De pastoor zorgt tijdig voor overlegging
van stukken en verstrekking van informatie.
Het
kerkbestuur moet bereid zijn parochie overschrijdend te werken en mee
te werken aan de doelstellingen van de
samenwerkingsverbanden.
Ieder
kerkbestuurslid vervult
zijn taak en brengt zijn pakket ter tafel als dat nodig is.
Het
kerkbestuur vergadert elke tweede dinsdag van de maand, uitgezonderd de
maand augustus. Daarnaast is er een nauw contact tussen de pastoor en
de secretaris.
|