Bannier parochie

Button Home button historie button parochie button Brigida button Agenda
button Info button Contact button Links

Contactpersoon parochiemedewerkers

button pastoor

button kerkbestuur

button pastoraatsgroep

button contactpersoon

button gemeenschap

button diaconie

button liturgie

button Catechese

Taken Contactpersoon parochiemedewerkers

Al enige tijd is de parochie op zoek naar de juiste invulling van de taken van de contactpersoon voor de vrijwilligers binnen de parochie Sint Brigida te Noorbeek.
In het begin van het proces is eerst gesproken over Vrijwilligerscoördinator, maar in de loop van dit proces blijkt dat de naam Contactpersoon parochiemedewerkers de lading meer dekt.

Op 08-09-2009 is in het Kerkbestuur samen met de betreffende medewerker gesproken over de rol c.q. taken binnen de parochie.

De pastoraatsgroep komt nu met het volgend voorstel:
(De volorde is in willekeurige rangorde opgesteld):
 
1 hij/zij moet zorg hebben voor de medewerkers, hen stimuleren en   trachten een vertrouwensrelatie met hen op te bouwen.

2 hij/zij moet globaal op de hoogte zijn van wat er van             medewerkers in de verschillende werkgroepen wordt verlangd.       Niet enkel aan vaardigheden, maar ook aan tijdsinvestering.

3 hij/zij moet op de hoogte zijn van personen, waar naar           verwezen kan worden voor eventuele vragen of praktische           zaken zoals, evt. onkostenvergoedingen en verzekeringen.

4 hij/zij kan aanwezig zijn bij het overleg van werkgroepen en     beraden, zonder dat hij/zij zich inhoudelijk zal                 deelnemen aan het overleg.

5 Op wederzijds verzoek kan hij/zij aanwezig zijn bij de           vergadering van het Kerkbestuur.

6 hij/zij maakt deel uit van het Pastoraal Overleg.

7 hij/zij zal minimaal eenmaal per jaar aanwezig zijn in het       pastoraatsgroepoverleg.

8 hij/zij is betrokken bij de periodieke uitgave ( ca. 2           maal per jaar) van een interne nieuwsbrief.

9 aanstelling van de Contactpersoon parochiemedewerkers             geschiedt door het Kerkbestuur.

10 wanneer een medewerker stopt met al haar activiteiten zal        hij/zij de betreffende persoon bedanken met een attentie.

11 het zoeken van nieuwe medewerkers is een eerste                  verantwoordelijkheid van de betreffende werkgroep. Het is        ook mogelijk dat de Contactpersoon parochiemedewerkers            door de pastoraatsgroep benaderd zal worden om ’n                eventuele medewerker te benaderen.

Dit concept is wederom op 08 december 2009 in het Kerkbestuur besproken.
 
Toelichting:.
1 Geen

2 Informatie zal zoveel mogelijk via de website van de             parochie worden beschreven.

3 Praktische zaken:
  · Het Kerkbestuur heeft een verzekering afgesloten voor             alle vrijwilligers en we kunnen gebruik maken van de             verzekering die de gemeente Margraten heeft afgesloten.
   ·De gereden kilometers voor de parochie kunnen  worden             gedeclareerd tegen het belastingvrije tarief                      (In 2010 is dit € 0,19)
   ·De uitgaven voor de parochie kunnen worden gedeclareerd           bij het Kerkbestuur 
   · .........

4 De data van de bijeenkomsten van werkgroepen, beraden ed.         zijn op de website beschikbaar.

5 Geen
 
6 Geen

7 De pastoraatsgroep zal de uitnodiging verzorgen

8 Geen

9 Geen

10 De pastoraatsgroep (m.b.t. pastorale) en Kerkbestuur              (m.b.t. Gemeenschapsopbouw) zullen tijdig de namen                doorgeven.

11 De pastoraatsgroep is van mening dat een lijst van                mogelijke vrijwilligers in de praktijk niet zal                  functioneren. Het zoeken naar mogelijke vrijwilligers is          maatwerk.

Bovenstaande toelichting is besproken in het Kerkbestuur op 09-02-2010 en in de Pastoraatsgroep op 11-02-2010.