Taken
Contactpersoon parochiemedewerkers
Al enige tijd is de parochie op zoek naar de juiste invulling van de
taken van de contactpersoon voor de vrijwilligers binnen de parochie
Sint Brigida te Noorbeek.
In het begin van
het proces is
eerst gesproken over Vrijwilligerscoördinator, maar in de loop van dit
proces blijkt dat de naam Contactpersoon parochiemedewerkers de lading
meer dekt.
Op 08-09-2009 is in
het
Kerkbestuur samen met de betreffende medewerker gesproken over de rol
c.q. taken binnen de parochie.
De pastoraatsgroep
komt nu met
het volgend voorstel:
(De volorde is in
willekeurige
rangorde opgesteld):
1 hij/zij moet zorg
hebben voor de medewerkers, hen stimuleren en trachten een
vertrouwensrelatie met hen op te bouwen.
2 hij/zij moet
globaal op de hoogte zijn van wat er van medewerkers in de
verschillende werkgroepen wordt verlangd. Niet enkel aan vaardigheden,
maar ook aan tijdsinvestering.
3 hij/zij moet op
de hoogte zijn van personen, waar naar verwezen kan worden voor
eventuele vragen of praktische zaken zoals,
evt. onkostenvergoedingen en verzekeringen.
4 hij/zij kan
aanwezig zijn bij het overleg van werkgroepen en beraden, zonder dat
hij/zij zich inhoudelijk zal deelnemen
aan het overleg.
5 Op
wederzijds verzoek kan hij/zij aanwezig zijn bij de vergadering van
het Kerkbestuur.
6 hij/zij
maakt deel uit van het Pastoraal Overleg.
7 hij/zij zal
minimaal eenmaal per jaar aanwezig zijn in het pastoraatsgroepoverleg.
8 hij/zij is
betrokken bij de periodieke uitgave ( ca. 2 maal per jaar) van een
interne nieuwsbrief.
9 aanstelling
van de Contactpersoon parochiemedewerkers geschiedt door het
Kerkbestuur.
10 wanneer een medewerker
stopt met al haar activiteiten zal hij/zij de betreffende persoon
bedanken met een attentie.
11 het zoeken van nieuwe
medewerkers is een eerste verantwoordelijkheid van de betreffende
werkgroep. Het is ook mogelijk dat de
Contactpersoon parochiemedewerkers door de pastoraatsgroep benaderd
zal
worden om ’n eventuele medewerker te benaderen.
Dit concept is
wederom op 08
december 2009 in het Kerkbestuur besproken.
Toelichting:.
1 Geen
2 Informatie
zal zoveel mogelijk via de website van de parochie worden beschreven.
3 Praktische zaken:
· Het
Kerkbestuur heeft een verzekering afgesloten voor alle vrijwilligers en
we kunnen gebruik maken van de verzekering
die de gemeente Margraten heeft afgesloten.
·De gereden
kilometers voor de parochie kunnen worden gedeclareerd tegen
het
belastingvrije tarief
(In 2010 is dit
€ 0,19)
·De
uitgaven voor de parochie kunnen worden gedeclareerd bij het
Kerkbestuur
· .........
4 De data van
de bijeenkomsten van werkgroepen, beraden ed. zijn op de website
beschikbaar.
5 Geen
6 Geen
7 De
pastoraatsgroep zal de uitnodiging verzorgen
8 Geen
9 Geen
10 De
pastoraatsgroep
(m.b.t. pastorale) en Kerkbestuur (m.b.t.
Gemeenschapsopbouw) zullen tijdig de namen doorgeven.
11 De
pastoraatsgroep is
van mening dat een lijst van mogelijke
vrijwilligers in de praktijk niet zal functioneren.
Het
zoeken naar
mogelijke vrijwilligers is maatwerk.
Bovenstaande
toelichting is
besproken in het Kerkbestuur op 09-02-2010 en in de Pastoraatsgroep op
11-02-2010.
|